Фото репортажа „Клефишева вила“, коју је радио тим наше школе освојила друго место у оквиру пројекта „Доживи ЕУ“

Све је почело позивом да присуствујемо промоцији „Еразмус пројекта“ у Народној библиотеци „Радислав Никчевић“ у Јагодини, којој је присуствовао велики број ученика наше школе, и где је представљен и наградни конкурс Делегације Европске уније у Републици Србији за креативне и иновативне радове ученика средњих школа који се спроводи , а који покрива теме обрађене у публикацији „Европски дневник“ која има за циљ да олакша информисање о Европској унији, њеним вредностима и могућностима које пружа младима. Теме овогодишњег конкурса су биле: активно грађанство, здрав живот, превенција насиља, паметно учење, одржива економија и бројне друге теме повезане са ЕУ. Поред ових тема, а желећи да средњошколци дају посебан допринос обележавању године културног наслеђа, специјална тема за 2018. годину била је : Где прошлост сусреће будућност – 2018. година европског културног наслеђа. Више о пројекту и конкурсу можете видети на сајту www.evropskidnevnik.rs.

На конкурс је пристигло 369 радова који испуњавају све пропозиције конкурса. Радове је оценио стручни жири, који су чинили експерти из области новинарства, глуме, режије, сликарства, омладинске политике и сродних области. Након спроведене селекције, стручни жири је утврдио листу награђених радова у свих шест категорија ( литерарни радови, ликовни радови, новинарски радови, фото репортаже, видео радови и мултимедијални радови ).

Укупни број награђених радова је 20. Међу награђеним радовима је била и фото репортажа „Клефишева вила“, коју је радио тим наше школе и која је освојила друго место у категорији. Чланице награђеног тима су  ученице Зорана Јанковић, Маша Антонијевић и Александра Тасић ( ученице одељења ИВ/6 ) и менторка, професорка историје, Ана Станковић. Посебну захвалност награђени тим дугује Завичајном музеју из Јагодине, као и професору историје, Нинославу Станојловићу.

Награда је било путовање у Будимпешту, Праг и Беч од 10. до 17. маја 2018.године. Сви трошкови путовања, укључујући превоз, смештај, храну, осигурање и улазнице за различите музеје и институције су били покривени.

А онда је 9.маја кренула права авантура. На Дан Европе је амбасадор ЕУ у Србији, Сем Фабрици, свим награђеним тимовима уручио дипломе и одговарао на питања средњошколаца.

Sa Semom Fabricijem, ambasadorom EU u Srbiji, nakon dodele diploma u Beogradu na Dan Evrope
Са Семом Фабрицијем, амбасадором ЕУ у Србији, након доделе диплома у Београду на Дан Европе

Прва станица нам је била Будимпешта, где смо првог дана обилазили град : зграду мађарског Парламента, Рибарски бастион, Трг хероја и остале знаменитости и културно-историјске споменике Будимпеште.

Članovi svih 20 nagrađenih timova na Trgu heroja u Budimpešti
Чланови свих 20 награђених тимова на Тргу хероја у Будимпешти

Следећег дана смо посетили невладину организацију „Уједињени за интеркултултуралну акцију“, која се бори против национализма, расизма, фашизма и која пружа подршку мигрантима, избеглицама и мањинама. Следећа станица је био град Сентандреја, где смо посетили РЕЦ ( Регионални центар за заштиту животне средине ). А онда након тога – крстарење Дунавом.

Krstarenje Dunavom u Budimpešti
Крстарење Дунавом у Будимпешти

Трећег дана смо се запутили ка Прагу. Поред слободног времена, организован је био одлазак у Есцапе роом, где су ученици ( а и поједини ментори ) имали прилике да у виртуелној реалности реше низ загонетки како би успешно „побегли“ из собе. Један од циљева одласка на ово место, као и читавог путовања, је био и да се средњошколци и играју, али и међусобно боље упознају и здруже, тако што су прављене екипе из различитих тимова.

Другог дана у Прагу смо обишли библиотеку Клементинум, некадашњу језуитску библиотеку и  једну од највећих библиотека, која поседује велику збирку старих књига, од којих неке потичу чак из XВ века.

Следеће што смо посетили је „Национални технички музеј“ у Прагу, који је највећа институција посвећена чувању података и артефаката повезаних са историјом технике у Чешкој. Ово место је на све оставило један од најснажнијих утисака, јер је покривен развој технике из различитих области : архитектуре и дизајна, астрономије, превозних средстава, фотографије и филма, мерења времена, штампања, кућне технологије….

Ispred Nacionalnog tehničkog muzeja u Pragu
Испред Националног техничког музеја у Прагу
Pogled na Prag sa vrha zgrade biblioteke „Klementinum“ u Pragu
Поглед на Праг са врха зграде библиотеке „Клементинум“ у Прагу

Након тога уследила је дуга шетња Прагом, током које смо, уз водича, обилазили град и његове културно-историјске знаменитости. А, онда је увече уследио одлазак у Кино Луцерна, где смо присуствовали концерту Прашког филмског оркестра и могли да чујемо извођење најчувенијих музичких дела филмске музике. Овим дивним концертом смо и завршили обилазак Прага.

Nakon koncerta Praškog filmskog orkestra u „Kino Lucerna“
Након концерта Прашког филмског оркестра у „Кино Луцерна“

Последње одредиште овог дивног путовања је био Беч. У Бечу смо обишли изложбу на отвореном „Заједничко наслеђе: Лавиринти у Европи“, чија је ауторка желела и успела да кроз приказ лавирината, почев од чувеног Лавиринта у Кнососу, преко римских, западноевропских, скандинавских и других, покаже да сви ми у Европи имамо нешто заједничко. Напоменула бих да је, између осталих, у тој поставци и  фотографија мозаика лавиринта у Гамзиграду.

Поред панорамског разгледања Беча, обишли смо и аустријску националну телевизију ОРФ,  где смо могли да се упознамо како функционише једна тако велика институција. На ученике је, по свему судећи, највећи утисак оставила тзв „плава соба“ из које се емитује временска прогноза.

Čuvena „plava soba“ u nacionalnoj austrijskog televiziji ORF
Чувена „плава соба“ у националној аустријског телевизији ОРФ

А онда је уследила посластица за сваког заљубљеника у прошлост – некадашња летња резиденција Хабзбурговаца – Шенбрун. Довољно је рећи да је менторка каснила у повратку ( што никако није за похвалу), да би се објаснило какав утисак оставља ово место.

Ispred Šenbruna
Испред Шенбруна

Последњег дана боравка и у Бечу, али и на овом предивном путовању, смо обишли још два музеја. Постојала је могућност да се бира између Музеја историје уметности и Природњачког музеја. Ученице су изабрале да обиђу Природњачки музеј, а менторка Музеј историје уметности. У Музеју историје уметности је посебан утисак оставио поставка артефаката и о уметности из доба Антике, али и поставка слика заиста великих уметника као што су Бројгел, Рубенс, Рембрант, Дирер, Каравађо, као и многи други, међу којима Климта треба посебно поменути.

Природњачки музеј је, судећи поречима ученица, такође фасцинантан. Поседује експонате од фосилних остатака до репарираних дивљих животиња. Такође, посетом овом музеју можете да се упознате са разним биљним и животињским врстама.

U Beču, pre nego što su Maša, Aleksandra i Zorana otišle u obilazak Prirodnjačkog muzeja, a mentorka Ana u Muzej istorije umetnosti
У Бечу, пре него што су Маша, Александра и Зорана отишле у обилазак Природњачког музеја, а менторка Ана у Музеј историје уметностиIspred Šenbruna

Последње одредиште пред пут био парк Пратер, где смо могли да се окрепимо и припремимо за повратак кући. А помисао да се ово дивно путовање завршило, нам баш и није била толико драга. Захваљујући Миликци Шкиљевић и Јовани Божичковић, девојкама из Европског дневника, овај пут је био незабораван, инспиративан, занимљив и поучан. Беспрекорно су водиле рачуна о свима нама, биле дивно друштво и подршка. Зато препоручујем и другим ученицима да се следеће године пријаве на исти конкурс, буду што креативнији и добију путовање којим ће бити презадовољни, као што смо Маша, Зорана, Александра и ја задовољне.

Ана Станковић, проф.историје

Зорана Јанковић, ученица

Наше путовање обухватило је обилазак Будимпеште, Прага и Беча. Током путовања посетили смо организацију „Унитед“ која се залаже за људска права и сазнали на који се начин и ми можемо укључити у различите акције. Такође, били смо прилици да посетимо и „ОРФ“ и откријемо „свет иза камере“, на десетине различитих сценографија, небројано много камера, осветљења и наравно, велики број људи који добром организацијом све то усклађују. Било је лепо обићи Праг и видети знаменитости овог града, који је, и поред великог броја туриста, успео да нас очара. Концерт Прашке филхармоније је засигурно догађај који ће нам остати као једна од најлепших успомена са овог путовања, филмска музика је нашла пут до сваког од нас и нико није остао равнодушан. Обилазак Шенбруна ћемо такође памтити као незаборавно искуство, било је задивљујуће видети и пролазити кроз просторије, знајући да је то некада била резиденција Хабзбурговаца. Ако уз све поменуто, додамо још и да смо упознали пуно људи и стекли пријатељства, знаћете да ће нам ово путовање остати у сећању као дивна и драга успомена.

Антонијевић Маша, ученица

Веома јак утисак на мене је оставила посета “ОРФ”-у, националној аустриској телевизији, где смо између осталог обишли И “плаву собу” одакле се емитује временска прогноза, затим шминкернице И гардеробе, И тако се упознали са са функционисањем једног великог медијског система. Први пут сам била у овим земљама И градовима И некако ми се највише допао Беч.  Дружење са нашим вршњацима из Пожаревца, Ниша, Бора, Новог сада И других градова Србије било је изузетно. Много тога сам видела,програм је био испуњен И одлично осмишљен. Допао ми се веома И Национални технички музеј у Прагу, као И музеј чоколаде у Бечу кога су основали наши људи који тамо живе И раде, где смо били у прилици да И сами учествујемо у прављењу чоколаде. Такође била сам одушевљена концертом филмске музике у Прагу, где смо били у прилици да уживо чујемо насловне теме из  филмова  “Мост на реци Квај”, “Немогућа мисија”, као И тему из моје омиљене серије “Херкул  Поаро”. Ово путовање је за мене једно незаборавно искуство које ће ми много значити И кога ћу се увек радо сећати.

Александра Тасић, ученица

Концерт филмске музике у Прагу је био величанствен, а с обзиром да сам уписала музичку продукцију и дизајн звука то ће ми бити драгоцено искуство током студирања. Такође, веома ми се допала изложба баобаба у Природњачком музеју у Бечу, као и Лавиринт – поставка на отвореном. Дивно је било обићи ове европске метрополе, видети све те културно историјске споменике и музеје и дружити се са вршњацима из свих крајева Србије. Такође, веома ми је драго што смо нашу школу, Гимназију „Светозар марковић“ представиле на најбољи могући начин.

Strana-nedeljnika-Novog-Puta-posvećena-našem-putovanju
Страна недељника Новог Пута посвећена нашем путовању

Овде можете погледати прилог РТС-а

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here