Foto reportaža „Klefiševa vila“, koju je radio tim naše škole osvojila drugo mesto u okviru projekta „Doživi EU“

Sve je počelo pozivom da prisustvujemo promociji „Erazmus projekta“ u Narodnoj biblioteci „Radislav Nikčević“ u Jagodini, kojoj je prisustvovao veliki broj učenika naše škole, i gde je predstavljen i nagradni konkurs Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji za kreativne i inovativne radove učenika srednjih škola koji se sprovodi , a koji pokriva teme obrađene u publikaciji „Evropski dnevnik“ koja ima za cilj da olakša informisanje o Evropskoj uniji, njenim vrednostima i mogućnostima koje pruža mladima. Teme ovogodišnjeg konkursa su bile: aktivno građanstvo, zdrav život, prevencija nasilja, pametno učenje, održiva ekonomija i brojne druge teme povezane sa EU. Pored ovih tema, a želeći da srednjoškolci daju poseban doprinos obeležavanju godine kulturnog nasleđa, specijalna tema za 2018. godinu bila je : Gde prošlost susreće budućnost – 2018. godina evropskog kulturnog nasleđa. Više o projektu i konkursu možete videti na sajtu www.evropskidnevnik.rs.

Na konkurs je pristiglo 369 radova koji ispunjavaju sve propozicije konkursa. Radove je ocenio stručni žiri, koji su činili eksperti iz oblasti novinarstva, glume, režije, slikarstva, omladinske politike i srodnih oblasti. Nakon sprovedene selekcije, stručni žiri je utvrdio listu nagrađenih radova u svih šest kategorija ( literarni radovi, likovni radovi, novinarski radovi, foto reportaže, video radovi i multimedijalni radovi ).

Ukupni broj nagrađenih radova je 20. Među nagrađenim radovima je bila i foto reportaža „Klefiševa vila“, koju je radio tim naše škole i koja je osvojila drugo mesto u kategoriji. Članice nagrađenog tima su  učenice Zorana Janković, Maša Antonijević i Aleksandra Tasić ( učenice odeljenja IV/6 ) i mentorka, profesorka istorije, Ana Stanković. Posebnu zahvalnost nagrađeni tim duguje Zavičajnom muzeju iz Jagodine, kao i profesoru istorije, Ninoslavu Stanojloviću.

Nagrada je bilo putovanje u Budimpeštu, Prag i Beč od 10. do 17. maja 2018.godine. Svi troškovi putovanja, uključujući prevoz, smeštaj, hranu, osiguranje i ulaznice za različite muzeje i institucije su bili pokriveni.

A onda je 9.maja krenula prava avantura. Na Dan Evrope je ambasador EU u Srbiji, Sem Fabrici, svim nagrađenim timovima uručio diplome i odgovarao na pitanja srednjoškolaca.

Sa Semom Fabricijem, ambasadorom EU u Srbiji, nakon dodele diploma u Beogradu na Dan Evrope

Prva stanica nam je bila Budimpešta, gde smo prvog dana obilazili grad : zgradu mađarskog Parlamenta, Ribarski bastion, Trg heroja i ostale znamenitosti i kulturno-istorijske spomenike Budimpešte.

Članovi svih 20 nagrađenih timova na Trgu heroja u Budimpešti

Sledećeg dana smo posetili nevladinu organizaciju „Ujedinjeni za interkultulturalnu akciju“, koja se bori protiv nacionalizma, rasizma, fašizma i koja pruža podršku migrantima, izbeglicama i manjinama. Sledeća stanica je bio grad Sentandreja, gde smo posetili REC ( Regionalni centar za zaštitu životne sredine ). A onda nakon toga – krstarenje Dunavom.

Krstarenje Dunavom u Budimpešti

Trećeg dana smo se zaputili ka Pragu. Pored slobodnog vremena, organizovan je bio odlazak u Escape room, gde su učenici ( a i pojedini mentori ) imali prilike da u virtuelnoj realnosti reše niz zagonetki kako bi uspešno „pobegli“ iz sobe. Jedan od ciljeva odlaska na ovo mesto, kao i čitavog putovanja, je bio i da se srednjoškolci i igraju, ali i međusobno bolje upoznaju i združe, tako što su pravljene ekipe iz različitih timova.

Drugog dana u Pragu smo obišli biblioteku Klementinum, nekadašnju jezuitsku biblioteku i  jednu od najvećih biblioteka, koja poseduje veliku zbirku starih knjiga, od kojih neke potiču čak iz XV veka.

Sledeće što smo posetili je „Nacionalni tehnički muzej“ u Pragu, koji je najveća institucija posvećena čuvanju podataka i artefakata povezanih sa istorijom tehnike u Češkoj. Ovo mesto je na sve ostavilo jedan od najsnažnijih utisaka, jer je pokriven razvoj tehnike iz različitih oblasti : arhitekture i dizajna, astronomije, prevoznih sredstava, fotografije i filma, merenja vremena, štampanja, kućne tehnologije….

Ispred Nacionalnog tehničkog muzeja u Pragu
Pogled na Prag sa vrha zgrade biblioteke „Klementinum“ u Pragu

Nakon toga usledila je duga šetnja Pragom, tokom koje smo, uz vodiča, obilazili grad i njegove kulturno-istorijske znamenitosti. A, onda je uveče usledio odlazak u Kino Lucerna, gde smo prisustvovali koncertu Praškog filmskog orkestra i mogli da čujemo izvođenje najčuvenijih muzičkih dela filmske muzike. Ovim divnim koncertom smo i završili obilazak Praga.

Nakon koncerta Praškog filmskog orkestra u „Kino Lucerna“

Poslednje odredište ovog divnog putovanja je bio Beč. U Beču smo obišli izložbu na otvorenom „Zajedničko nasleđe: Lavirinti u Evropi“, čija je autorka želela i uspela da kroz prikaz lavirinata, počev od čuvenog Lavirinta u Knososu, preko rimskih, zapadnoevropskih, skandinavskih i drugih, pokaže da svi mi u Evropi imamo nešto zajedničko. Napomenula bih da je, između ostalih, u toj postavci i  fotografija mozaika lavirinta u Gamzigradu.

Pored panoramskog razgledanja Beča, obišli smo i austrijsku nacionalnu televiziju ORF,  gde smo mogli da se upoznamo kako funkcioniše jedna tako velika institucija. Na učenike je, po svemu sudeći, najveći utisak ostavila tzv „plava soba“ iz koje se emituje vremenska prognoza.

Čuvena „plava soba“ u nacionalnoj austrijskog televiziji ORF

A onda je usledila poslastica za svakog zaljubljenika u prošlost – nekadašnja letnja rezidencija Habzburgovaca – Šenbrun. Dovoljno je reći da je mentorka kasnila u povratku ( što nikako nije za pohvalu), da bi se objasnilo kakav utisak ostavlja ovo mesto.

Ispred Šenbruna

Poslednjeg dana boravka i u Beču, ali i na ovom predivnom putovanju, smo obišli još dva muzeja. Postojala je mogućnost da se bira između Muzeja istorije umetnosti i Prirodnjačkog muzeja. Učenice su izabrale da obiđu Prirodnjački muzej, a mentorka Muzej istorije umetnosti. U Muzeju istorije umetnosti je poseban utisak ostavio postavka artefakata i o umetnosti iz doba Antike, ali i postavka slika zaista velikih umetnika kao što su Brojgel, Rubens, Rembrant, Direr, Karavađo, kao i mnogi drugi, među kojima Klimta treba posebno pomenuti.

Prirodnjački muzej je, sudeći porečima učenica, takođe fascinantan. Poseduje eksponate od fosilnih ostataka do repariranih divljih životinja. Takođe, posetom ovom muzeju možete da se upoznate sa raznim biljnim i životinjskim vrstama.

U Beču, pre nego što su Maša, Aleksandra i Zorana otišle u obilazak Prirodnjačkog muzeja, a mentorka Ana u Muzej istorije umetnostiIspred Šenbruna

Poslednje odredište pred put bio park Prater, gde smo mogli da se okrepimo i pripremimo za povratak kući. A pomisao da se ovo divno putovanje završilo, nam baš i nije bila toliko draga. Zahvaljujući Milikci Škiljević i Jovani Božičković, devojkama iz Evropskog dnevnika, ovaj put je bio nezaboravan, inspirativan, zanimljiv i poučan. Besprekorno su vodile računa o svima nama, bile divno društvo i podrška. Zato preporučujem i drugim učenicima da se sledeće godine prijave na isti konkurs, budu što kreativniji i dobiju putovanje kojim će biti prezadovoljni, kao što smo Maša, Zorana, Aleksandra i ja zadovoljne.

Ana Stanković, prof.istorije

Zorana Janković, učenica

Naše putovanje obuhvatilo je obilazak Budimpešte, Praga i Beča. Tokom putovanja posetili smo organizaciju „United“ koja se zalaže za ljudska prava i saznali na koji se način i mi možemo uključiti u različite akcije. Takođe, bili smo prilici da posetimo i „ORF“ i otkrijemo „svet iza kamere“, na desetine različitih scenografija, nebrojano mnogo kamera, osvetljenja i naravno, veliki broj ljudi koji dobrom organizacijom sve to usklađuju. Bilo je lepo obići Prag i videti znamenitosti ovog grada, koji je, i pored velikog broja turista, uspeo da nas očara. Koncert Praške filharmonije je zasigurno događaj koji će nam ostati kao jedna od najlepših uspomena sa ovog putovanja, filmska muzika je našla put do svakog od nas i niko nije ostao ravnodušan. Obilazak Šenbruna ćemo takođe pamtiti kao nezaboravno iskustvo, bilo je zadivljujuće videti i prolaziti kroz prostorije, znajući da je to nekada bila rezidencija Habzburgovaca. Ako uz sve pomenuto, dodamo još i da smo upoznali puno ljudi i stekli prijateljstva, znaćete da će nam ovo putovanje ostati u sećanju kao divna i draga uspomena.

Antonijević Maša, učenica

Veoma jak utisak na mene je ostavila poseta “ORF”-u, nacionalnoj austriskoj televiziji, gde smo između ostalog obišli I “plavu sobu” odakle se emituje vremenska prognoza, zatim šminkernice I garderobe, I tako se upoznali sa sa funkcionisanjem jednog velikog medijskog sistema. Prvi put sam bila u ovim zemljama I gradovima I nekako mi se najviše dopao Beč.  Druženje sa našim vršnjacima iz Požarevca, Niša, Bora, Novog sada I drugih gradova Srbije bilo je izuzetno. Mnogo toga sam videla,program je bio ispunjen I odlično osmišljen. Dopao mi se veoma I Nacionalni tehnički muzej u Pragu, kao I muzej čokolade u Beču koga su osnovali naši ljudi koji tamo žive I rade, gde smo bili u prilici da I sami učestvujemo u pravljenju čokolade. Takođe bila sam oduševljena koncertom filmske muzike u Pragu, gde smo bili u prilici da uživo čujemo naslovne teme iz  filmova  “Most na reci Kvaj”, “Nemoguća misija”, kao I temu iz moje omiljene serije “Herkul  Poaro”. Ovo putovanje je za mene jedno nezaboravno iskustvo koje će mi mnogo značiti I koga ću se uvek rado sećati.

Aleksandra Tasić, učenica

Koncert filmske muzike u Pragu je bio veličanstven, a s obzirom da sam upisala muzičku produkciju i dizajn zvuka to će mi biti dragoceno iskustvo tokom studiranja. Takođe, veoma mi se dopala izložba baobaba u Prirodnjačkom muzeju u Beču, kao i Lavirint – postavka na otvorenom. Divno je bilo obići ove evropske metropole, videti sve te kulturno istorijske spomenike i muzeje i družiti se sa vršnjacima iz svih krajeva Srbije. Takođe, veoma mi je drago što smo našu školu, Gimnaziju „Svetozar marković“ predstavile na najbolji mogući način.