Адаптација ученика првог разреда на средњу школу

0

АДАПТАЦИЈА УЧЕНИКА ПРВОГ РАЗРЕДА НА СРЕДЊУ ШКОЛУ

Аутор истраживања и обрада података: Марија Мићовић, психолог

Увод

Прелазак ученика у средњу школу представља важан корак у њиховом даљем образовању и васпитању. Истовремено је велики изазов и извор стреса, подразумева захтеве за прилагођавање непознатом, у тренутку када су дечија осећања углавном помешана (узбуђење због упознавања нових ђака, предмета и професора, нервоза због стицања нових рутина, брига за то како ће поднети обавезе или се уклопити). Ученици се суочавају са бројним новинама, градиво је озбиљније и обимније, упознају се са новим наставницима који имају своје методе рада и своја очекивања и захтеве, а који се могу разликовати од онога на шта је дете навикло у раду током основне школе. Структура  новог одељења, претходна познанства са садашњим школским друговима, избор жељеног смера гимназије, способност прилагођавања одељењском старешини и осталим новинама, формираност радних навика, емоционална везаност за родитеље, одвајање од породице или свакодневно путовање до школе, само су неки од чинилаца који утичу на адаптацију ученика на средњу школу. Истовремено, предност овог доба је да се повећавају радне способности па се може учити дуже, без већег напора. Потешкоћу представља то што се прелазак у средњу школу поклапа са пубертетским периодом психофизичког развоја, а произилази из особености тог периода. Пубертет је период сталних промена како на телесном, тако и на психолошком и емоционалном плану, што овај прелазак чини још изазовнијим. Сигурно је да је у том периоду велика улога наставника и родитеља и акценат мора бити на њиховој заједничкој сарадњи.

Праћење адаптације ученика првог разреда је редовна активност одељењских старешина и стручне службе школе током сваке школске године, нарочито због специфичности популације наших ученика, где због специјализованих одељења која постоје у нашој школи, одређени број деце долази из приградских насеља или околних градова и први пут се одваја од примарне породице, или путује сваког дана у школу. Због узраста и развојних карактеристика адолесценције, које су додатно отежане процесом ранијег одвајања, ови ученици чине посебно осетљиву категорију, којој се поклања посебна пажња кроз превентивни, саветодавни и психотерапијски рад.

У складу са тим, а  према Смерницама за организацију и реализацију образовно-васпитног рада у средњој школи у школској 2023/2024. години, са циљем организовања активности на нивоу школе ради пружања помоћи ученицима у адаптацији, психолог школе реализује ово истраживање.

За наставак читања преузмите следећи документ:

Адаптација ученика 1. разреда на школу

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here